søndag 8. februar 2009

Brødbaking

Forrige helg gjorde jeg en liten bragd, men siden ingen av de andre vil skrive om det får jeg vel gjøre det selv. Vi alle sammen er blitt ganske lei av brødet her i USA. Av en eller annen grunn skal det være sukker i alle brød og de er laget på en måte så brødskivene blir slappe og lukter ofte litt spesielt. Jeg tok derfor initiativet til å lage brød en dag vi ikke hadde skole. I løpet av dagen bakte jeg like godt 6 brød. Her i USA er ikke bakevarer det det florerer mest av. Vi fant til slutt noe som lignet gjær, kli og mel og fikk satt sammen en deig. På grunn av en smule varmt vann og bare èn pakke med amerikansk gjær ble de første brødene veldig små. Et brød rakk derfor kun til 4 skiver, men det var kompakte skiver så det holdt i massevis med en skive til frokost. På søndag bakte jeg to brød til med da riktig temperatur på vannet og to pakker med gjær. Brødene ble da nesten dobbelt så store, men forstatt for små for store gutter. Vi må derfor enten bake 10 brød en gang i uken eller lære oss å like amerikansk kjøpebrød. Ekholdt får forresten en pakke fra sine foreldre som skal inneholde gjær fra Norge og brødblanding. Vi gleder oss usannsynlig mye! -Erlend

4 kommentarer:

  1. Godt du tar ansvar bro! :)

    SvarSlett
  2. Eg syns du e kjempeflinke Erlend! E så godt eg har deg som kan sørga for ferskt brød t oss;-)

    SvarSlett
  3. hmmm, e d lurt å sende gjær i posten t usa....lukte anthrax lang vei....lett å bli beskyldt for terrorisme...
    jaja, du e litt av ein husfar erlend:-) betryggende at du tar av dæ guttan!
    birgit

    SvarSlett
  4. Bare det å sette i gang et sånt brødbakeprosjekt e jo bare beundringsverdig. Trur du har gått i god skole. Du tar vel betaling?

    SvarSlett